Gruppledaren har ordet | Sverigedemokraterna Östra-Göinge

Gruppledaren har ordet

Halva mandatperioden!

Halva mandat perioden har snart gått till ända och vad har har hänt, samt vad är målsättningen framöver ?

Första halvleken har tillägnats tid åt anpassning/inkörning i den löpande kommunala verksamheten, vilket innebär lyssna och lära, analysera hur de politiska motståndarna för fram sin politik.

Det skrivna avtalet mellan kommunalrådet Patric Åberg (M) och oppositionsrådet Ann Ahlbin (S), upprättades i syftet att hålla oss utanför inflytande, men delvis insyn i den kommunala verksamheten.

Andra halvleken skall nu tillägnas att bemöta, debattera och föra fram vår egen politik. Enkla frågeställningar är, var, när, hur, kostnad, varför ? Motparterna skall tvingas bekänna färg, på sina förslag/yrkanden.

Idag är det väldigt svävande, när jag lyssnat på senaste debatten i kommunfullmäktige. Det är fagra ord om att skapa fler arbetstillfällen, genom aktiv näringspolitik, utbyggnad infrastruktur och bredband i kommunen.

Men likadant gör övriga kommuner i Sverige och därmed är Östra Göinge inte unikt på något vis. Den unika situationen är att Östra Göinge idag, kommer inom en snar framtid ha 800 nya kommun invånare och det finns inget som säger att det handlar om transitboende, utan om permanent boende.

Skälet är flyktingströmmen minskar tillfälligt och stramare regelverk för uppehåll nyligen klubbades igenom i riksdagen. Till detta kommer också regeringens framställan(S + MP) åtgärd om sänkta bidrag för kommuner, om hanterandet av ensamkommande barn. Detta innebär att kostnaderna framleds kommer att flyttas över till kommunerna och den totala ansvarsbiten, blir den enskilde invånaren som får betala via skattsedeln. I förlängningen kommer detta drabba skola, vård och omsorg.

På mindre än ett år har statsministern Stefan Löfven (S) stått tillsammans med Angela Merkel (förbundskansler i Tyskland ) och cyniskt lurat hit asylsökanden till Sverige och EU- länderna. Vi kan tacksamt tacka denna inkompotenta duo, som starkt bidragit till att Storbritannien röstade för utträde ur EU. Turerna under sensommaren/hösten 2015, har säkerligen varit ett skräckscenario för GB och övriga Europa, därav resultatet av valutgången.

Vi Sverigevänner har blivit påhoppade från regeringspartierna för att vara främlingsfientliga och rasister, medan de själva uppträder utan minsta skam och har ett bedrägligt beteende.

Om man istället följt sverigedemokraternas förda flyktingpolitik, hade aldrig dagens rådande flykting katastrof uppstått i Sverige. Nu är det som det är, vår ambition måste vara att få bort den populistiska inriktning som regeringen slagit sig in på. Regeringen ljuger svenska folket rakt upp i ansiktet helt utan skrupler, detta måste påpekas lokalt, regionalt och på riksplanet.

En fortsatt trevlig sommar !

Mats